NASIB
ALEXANDER SAMA SEPERTI ISA AL-MASIH:
DIPERTUHANKAN
OLEH BARAT.
Nama Alexander dicemarkan oleh para penulis
yunani dan barat moden.mereka mendakwa bahawa Alexander adalah penyembah
berhala iaitu penyembah amon-ra.nasib Alexander hampir sama dengan nabi
isa,iaitu ketika golongan jahil bersimpati pada nabi isa secara berlebihan.ini
menyebabkan mereka menganggap isa sebagai anak tuhan,bahkan tuhan itu
sendiri.malangnya, ini semakin menguatkan pendapat orang yahudi abad pertama masihi yang
menganggap isa sebagai pelaku bidaah, murtad dan tidak beriman.
Kejahilan
kaum penyembah nabi isa yang mendakwa isa adalah tuhan dan anak tuhan
menyebabkan kaum yahudi juga melakukan kesalahan dalam menilai peribadi isa
al-masih.akibatnya, kaum yahudi semakin membenci nabi isa. Kesalahan abad
pertama ini berterusan sehingga sekarang.jadi, adakah hanya si jahil menganggap
nabi isa sebagai tuhan dan anak tuhan,maka kita tidak mengakui isa sebagai
nabi? Adakah kerana kejahilan sarjana barat kuno (yunani-rom) dan moden yang
menganggap Alexander sebagai tuhan dan anak tuhan, anak Zeus,penyembah Zeus dan
ammon, maka kita mempercayai bulat-bulat dakwaan itu?
Itu bukan akidah nabi
isa.nabi isa yang dipanggil jesus oleh orang yunani mengatakan hukum yang utama
adalah tidak ada tuhan selain ALLAH.
Jawab jesus:”hukum
yang terutama adalah:
Dengarlah,hai orang
Israel,tuhan ALLAH kita,tuhan itu esa.” (markus 12:29)
Ini sama dengan
perinsip islam, iaitu la ilaha illallah (tiada yang berhak
disembah malainkan ALLAH). Ini disokong dengan perkataan jesus sendiri iaitu
sesiapa dalam kalangan bani Israel pada waktu itu yang ingin hidup kekal
(selamat di dunia dan kekal masuk syurga), maka mereka perlu bersyahadah la
illaha illallah dan jesus utusan ALLAH.bacalah jesus berkata:
“inilah hidup yang kekal itu,iaitu mereka mengenal
engkau satu-satunya ALLAH yang benar,dan mengenal jesus kristus yang telah
engkau utus.” (johanes17:3)
Ini menjelaskan
dengan terang yang jesus hanya utusan ALLAH sepertimana nabi musa dan nabi Muhammad.jesus tidak pernah
mengisytiharkan dirinya sebagai tuhan ataupun anak tuhan. Sementara itu,
suara-suara yang mendakwa isa adalah anak ALLAH adalah suara syaitan yang ingin
menyesatkan manusia.
Ketika matahari terbenam,semua orang membawa
kepadanya orang sakit yang menderita bermacam-macam penyakit. Dia pun
meletakkan tangannya ke atas mereka masing-masing dan menyembuhkan
mereka.daripada ramai orang, keluar juga syaitan-syaitan sambil
melaungkan:”engkau (jesus) adalah anak ALLAH.” Lalu, dia (jesus) dengan keras
melarang mereka dan tidak membolehkan mereka berbicara.(lukas 4:40-41)
Ajaran “anak
ALLAH” yang dilaungkan oleh syaitan itu menyesatkan berjuta-juta manusia.
Akhirnya, nabi Muhammad datang dengan membawa al-quran.al-quran membersihkan
nama jesus iaitu jesus bukan anak ALLAH dan bukan juga tuhan.
Berdasarkan dua perspektif ini, iaitu perspektif nabi isa dan perspektif
syaitan,perspektif manakah yang diterima oleh masyarakat barat? Barat yang
penuh dengan gemerlapnya dunia dan kemajuan teknologi ternyata tidak mampu
memanfaatkan logik akal mereka. Lantas mereka cenderung memilih perspektif
syaitan. Akibatnya,hingga ke saat ini,nama isa atau jesus dicemarkan oleh pihak
barat. Jesus disembah sebagai tuhan.bagaimana pula dengan kita? Adakah kita
perlu terikut-ikut kepercayaan mereka? Itulah yang terjadi pada diri orang
mukmin sejati bernama Alexander.
Para penulis barat kuno
(yunani-rom) dan moden (amerika dan eropah) menodai citra Alexander. Nama
Alexander dicemari. Beliau dianggap sebagai anak dewa Zeus dan dewa ammon. Ini menyebabkan
generasi-generasi berikutnya terikut-ikut, lalu menganggap Alexander sebagai
anak dewa Zeus dan dewa ammon, dan sebagai penyembah berhala. Bagaimana pula
dengan kita? Adakah kita perlu mengikut kepercayaan mereka tanpa mengkaji terlebih
dahulu? Inilah yang terjadi pada dunia muslim,iaitu taklid buta yang
menyebabkan Alexander dianggap sebagai kafif pagan.
Oleh itu,pendapat para penulis
yunani-rom yang berkaitan dengan agama tidak boleh diterima.kita perlu lebih
mempercayai pendapat josephus, penganut agama yahudi yang hidup pada abad
pertama masihi. Beliau tidak menganggap Alexander sebagai kafir. Bahkan di
dalam tulisannya yang berjudul against apion, book I.22, josephus
mengatakan kehidupan guru alexander iaitu aristotle dekat dengan tradisi
judaisme. Beliau mengatakan sedemikian selepas membandingkan kehidupan
aristotle dengan tradisi paganisme yunani.
Dengan kajian ini, muncul suatu
formula iaitu “terimalah teknologi yang datang daripada bangsa
barat (eropah dan amerika), tetapi tolak apa-apa akidah agama yang datang
daripada mereka.” Jadi, belajarlah berkenaan teknologi
daripada pihak barat, tetapi jangan belajar agama daripada mereka. Ini kerana,
mereka akan menyesatkan kita hingga kita terjerumus ke lembah musyrik.
No comments:
Post a Comment